Witam Was serdecznie Drogie wychowanki.


Dzisiaj chciałabym zaproponować Wam trochę treści i informacji na temat asertywności.
Wiem że zagadnienie to nie jest Wam obce, było zresztą tematem naszych zajęć w poprzednich latach. Jednak mam nadzieję, że może to spojrzenie na zjawisko asertywności okaże się dla Was inne, wnoszące jakieś nowe i bardziej aktualne treści do waszej wiedzy na w/w temat. Przypomnieć tu należy, że asertywność w najkrótszej definicji to sztuka stanowczego odmawiania bez agresji i lęku - nie raniącego przy tym nikogo. W szerszym ujęciu asertywność to umiejętności związane z wyrażaniem uczuć i opinii oraz zachowywaniem się z zgodzie z sobą w sytuacjach interpersonalnych, bez urażania i naruszania granic innych ludzi, ale też bez ulegania im wbrew sobie.


Przeprowadzę Was teraz przez w/w tematykę w 5 krokach:


1. ASERTYWNOŚĆ ( burza mózgów)
-POZOSTAŃ W ZGODZIE Z SAMYM SOBĄ
-SPOSÓB NA BYCIE SOBĄ
-SZTUKA STANOWCZEGO ODMAWIANIA
-ODMAWIANIE BEZ LĘKU,
NIE RANIENIE NIKOGO
-WEWNĘTRZNA SIŁA
-UMIEJĘTNOŚĆ, KTÓREJ MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ

A może Wy macie jeszcze jakieś własne pomysły na opisanie zjawiska asertywności
…………………………………………………………..
…………………………………………………………….


2. Co utrudnia nam bycie asertywnym?
-nastawienie pesymistyczne
-brak wiary w Siebie
-niska samoocena
- utrwalone pewne normy społeczne, przekonania
-lęk przed utratą akceptacji
Zastanówcie się też nad innymi propozycjami.


3. Musimy pamiętać o tym, że..
MAMY WPŁYW NA KREOWANIE RELACJI Z OTOCZENIEM,
MAMY PRAWO DO BYCIA SOBĄ I DO WYRAŻANIA WŁASNYCH MYŚLI.
Warto też stosować pewną regułę, tzn..
SŁOWO NIE + JASNA INFORMACJA , JAK ZAMIERZAM POSTĄPIĆ
np. Tym razem nie bede mogl z Tobą pojechać, poniewaz mam inne plany. Czy możemy umówić sie w
innym terminie?
Dobrze jeżeli odmowa obejmuje też wyjaśnienie

4. Obronę własnych praw utrudnia:
- zbyt intensywne koncentrowanie się na sobie, partnerze i relacji z otoczeniem niż na
zadaniach.
- relacja zależności (np.służbowej)
- wiek (np. wychowanka, uczeń młodszy będzie miał problem z wyrażaniem własnej opinii w
konfrontacji ze starszym kolegą)
W trudnej sytuacji :
1. Skorzystaj ze swoich praw
2. Skoncentruj się na zadaniach, na celu
3. Nie naruszaj praw innych
4. Zachowuj się spokojnie ale stanowczo ( bez lęku)
5. Reakcja na krytykę
A Asertywna odpowiedż musi odwoływać się do rzeczywistości.
B należy skupić się na faktach, oddzielić ocenę
C Dostosować swoje zachowanie ( np. być bardziej bądż mniej stanowczym i zdecydowanym)

Osoba asertywna wyrażająca gniew może mówić głośno a nawet bardzo głośno ( stosownie do
przeżywanych emocji. Ważne by zaczynać wówczas zdanie od ,JA ” A NIE OD ,,TY”
Przykłady: nie podoba mi się to, co robisz..
drażni mnie Twoje zachowanie..

 

Literatura:
Castanyer Olga, Asertywność. Jak docenić samego siebie?, Wydawnictwo eSPe, 2008
Gromnicka Dorota, Asertywność w praktyce, Wydawnictwo EDGARD, 2012
Wróbel Agnieszka, Asertywność na co dzień, EDGARD jezykiobce.pl, 2011

 
Sylwia Ostaszewska